Bio - Pallade Musica Ensemble Baroque

    Pallade Musica réunit quatre musiciens parmi les plus prometteurs de la scène baroque montréalaise. L'ensemble a remporté le deuxième prix au concours Van Wassanaer à Utrecht en septembre 2014 et le premier prix au concours Early Music America Baroque Performance Competition tenu à New York en octobre 2012. Ses interprétations, basées sur la recherche et l'exploration, sont reconnues comme étant expressives et élégantes et sont qualifiées par les critiques élogieuses de «virtuosité spectaculaire» (Tom Strini Blog) et de «sens formidable d'ensemble » (Milwaukee Journal Sentinel).En plus d’être un ensemble en résidence au Conservatoire de musique de Rimouski pour l’année 2014-2015, Pallade Musica se produira prochainement à Seattle, San Francisco, en Arizona et à Pittsburg, entre autres. Pallade Musica a enregistré un premier disque consacré à la musique baroque vénitienne paru sous étiquette ATMA en 2014.

    Biographies individuelles:

    Diplômée de l’Université McGill en violon baroque sous la direction de Chantal Rémillard, Tanya LaPerrière est parmi les musiciens les plus prometteurs de sa génération. Sa fougue et sa sensibilité en font une violoniste très appréciée de son public et du monde de la musique ancienne. On peut notamment l’entendre sur les scènes montréalaises avec les réputés Ensembles Arion et Caprice. Elle se produit également régulièrement avec Les Boréades de Montréal, Les Idées Heureuses et La Bande Montréal Baroque. Elle a enregistré sous étiquette Atma et Analekta et est récipiendaire de deux prestigieux prix Juno avec les ensembles Caprice et Arion. La musique baroque, dira-t-elle, n’est rien de moins qu’une confession, ou plutôt voilà en quoi elle est tout, elle parle! Tanya LaPerrière poursuit présentement une maîtrise au Conservatoire Royal de Bruxelles sous la direction de Mira Glodeanu.

    Elinor Frey, qui est fascinée par les origines du violoncelle et par le processus créatif de musiques nouvelles, joue aussi bien des instruments d’époque que des instruments modernes. Elle a, entre autres, bénéficié d’un US-Italy Fulbright Fellowship au cours duquel elle a étudié le violoncelle baroque avec Paolo Beschi à Côme ainsi que de bourses du SSHRC et du Conseil des Arts du Canada au titre de ses travaux sur la musique italienne, tant baroque que moderne, pour violoncelle solo. Elle s’est produite en concert avec Ensemble Caprice, Bradamante, Tafelmusik, The Society for New Music, Les Idées Heureuses, Theatre of Early Music, ainsi que Pallade Musica, premier prix de la Early Music America Baroque Performance Competition en 2012. Elle a également joué des concertos et des récitals et donné des cours de maître dans le monde entier. son album baroque, La voce del violoncello, est publiée l'été 2013 par Passacaille. Le titre de son premier album, Dialoghi, sorti chez Yarlung Records en 2008, est emprunté à la pièce pour violoncelle seul que le compositeur Steven Stucky lui a dédiée. Elinor Frey a obtenu en 2012 son doctorat en musique à l’université MacGill. Elle est également diplômée du Mannes College of Music et de la Juilliard School.

    Esteban La Rotta est l’un des luthistes les plus réputés au Canada. Sollicités tant comme soliste que comme continuiste, il a étudié à la Civica Scuola di Musica di Milano avec le luthiste Paul Beier et à Montréal avec Sylvain Bergeron, où il a obtenu un doctorat d’interprétation en 2008, se spécialisant à la guitare baroque. M. La Rotta bénéficie d’une vaste expérience des répertoires du Moyen Âge tardif et du répertoire solo pour théorbe des débuts du baroque italien et français. Il participe régulièrement au Festival Montréal Baroque et a joué avec des ensembles tels Les Violons du Roy, Les Voix humaines, La Nef et La Bande Montréal Baroque. Il a participé à de nombreux festivals, dont Musique Royale, Boston Early Music Festival, Seattle Early Music Guild, Montréal Baroque, Festival international de musique baroque de Lamèque, Stratford Festival, le Centre National des Arts d’Ottawa et le Festival Orford.

    Mélisande McNabney, clavecin.

    Pallade Musica (Athena’s Music) brings together four of Montreal's most promising Early Music performers. Grand Prize winners at the 2012 Early Music America Baroque Performance Competition in New York and 2nd prize winners in the 2014 International Van Wassenaer Competition in Utrecht, the quartet consists of Tanya LaPerrière, Baroque violon, Elinor Frey, Baroque cello, Esteban La Rotta, theorbo, and Mélisande McNabney, harpsichord. Based on dedicated research and continuous exploration, Pallade Musica’s performances are acclaimed for their expressive and elegant interpretations, earning praise for their “spectacular virtuosity” (Tom Strini Blog) and “tremendous ensemble sense” (Milwaukee Journal Sentinel).

    Ensemble-in-residence at the Conservatoire de Musique Rimouski in 2014-2015, Pallade Musica’s recent and upcoming performances include appearances in Bogotá, Colombia, in Canada at the Ottawa Chamber Music Festival, Festival Montréal Baroque, Festival Alexandria, Toronto Music Garden, Early Music Vancouver, Early Music Society of the Islands (Victoria), Early Music Voices (Calgary), and Early Music Alberta, and in the United States at Early Music Now (Milwaukee), the Chicago Cultural Center, the Connecticut and Indianapolis Early Music Festivals, Renaissance and Baroque (Pittsburgh), and the Early Music societies of Seattle, San Francisco, and Arizona. The members of Pallade Musica regularly appear with leading early music ensembles all over the world, while also pursuing careers as soloists and teachers. In 2014, Pallade Musica released Verso Venezia, featuring music of Castello, Legrenzi, and Merula, its first CD on the ATMA label and nominated for a 2014 Opus Prize.

    Performer Bios:

    Graduate of McGill University as a student of Chantal Remillard, Tanya LaPerrière is a promising young Baroque violinist whose powerful and sensitive playing make her a much-appreciated violinist among her audiences. One can hear her on stages throughout Montreal and abroad with well-known ensembles such as Arion, Ensemble Caprice and Les Boréades de Montréal. She also performs regularly with Les Idées Heureuses and la Bande Montréal Baroque. She has recorded on Analekta and Atma labels including two Juno-award for Ensemble Caprice et Arion. Baroque music, she will say, is nothing less than a confession or rather it speaks about matters in which it is everything! Tanya LaPerrière is currently pursuing a masters in performance at the Conservatoire Royal de Bruxelles studying with of Mira Glodeanu.

    Fascinated with the cello’s origins and the creative process of new music, Elinor Frey plays both period and modern instruments. Frey’s honors include a US-Italy Fulbright Fellowship where she studied baroque cello with Paolo Beschi, the SSHRC Canada Graduate Scholarship, and American Musicological Society and Canada Council for the Arts grants facilitating her work on Italian cello music. In recent seasons she has performed with Les Idées hereuses, Tafelmusik, Ensemble Caprice, Studio de musique ancienne, Theatre of Early Music, Les Violon du Roy, Arion, and Bradamante, as well as with her quartet, Pallade Musica, grand prize winners of the 2012 Early Music America Baroque Performance Competition and second prize winners in the 2014 International Van Wassenaer Competition in Utrecht.
    Frey’s debut album, Dialoghi, is titled for the solo piece written for her by Steven Stucky. Her two releases on the Belgian label Passacaille include Berlin Sonatas (2015) with Lorenzo Ghielmi on fortepiano and La voce del violoncello (2013), praised for its “careful scholarship and brilliant layering of moods and tempos” (Toronto Star) and for the “honest, reflective beauty of her music making” (Strings). Her performance of this program was the winner of the public prize at the 2013 Utrecht Early Music Festival Fringe. Frey holds degrees from McGill, Mannes, and Juilliard.

    Esteban La Rotta is one of Canada’s leading lutenists. In demand as both a soloist and continuo player, he studied at the Civica Scuola di Musica di Milano under the guidance of lutenist Paul Beier, and in Montreal with Sylvain Bergeron where he received his doctorate in performance degree in 2008 concentrating on the baroque guitar. Since 2012, thanks to support from the Canada Council for the Arts, he has studied at the Schola Cantorum Basiliensis focusing on the repertoire of the late Middle Ages for solo lute under the guidance of Crawford Young. As a specialist in a variety of early plucked instruments, La Rotta has extensive experience with renaissance repertoire as well as with the early Baroque Italian and French repertoire for solo theorbo. He is a regular participant at Festival Montréal Baroque and has performed with ensembles such as the Copenhagen Soloists, Ensemble Gilles Binchois, Les Violons du Roy, Les Voix Humaines, La Nef, the SMAM, and Ensemble Caprice. He has appeared in numerous festivals including Musique Royale, Boston Early Music Festival, Seattle Early Music Guild, Tage Alter Musik (Regensburg), Lamèque Early Music Festival, Stratford Festival, the National Arts Center in Ottawa, and the Orford Music Festival. His performances have been broadcast on the CBC in Canada and the BBC in England. He can be heard on the Atma label, both as a soloist and with Pallade Musica, and on the Passacaille label with the cellist Elinor Frey.

    Mélisande McNabney, harpsichord.